مدیریت شهری

مدیریت شهری کرج

مدیریت شهری کرج

مدیریت شهری چیست ؟ اگر مدیریت، به درختی تشبیه شود که شاخه‌های گوناگونی، مانند مدیریت صنعتی، مدیریت مالی و … دارد، یکی از شاخه‌های جدید این درخت، مدیریت شهری است.
مدیریت یعنی کار کردن با افراد و گروهها برای رسیدن به مقاصد سازمان. وظایف مدیریت عبارتند از برنامه‌ریزی، سازماندهی، نظارت و انگیزش

تعریف مدیریت شهری:

شالوده مدیریت شهری عبارت است از برعهده گرفتن نقشی فعال در توسعه، مدیریت و هماهنگ سازی منابع برای دستیابی به اهداف توسعه شهری
اهداف مدیریت شهری:
مدیریت شهری می تواند به دنبال ايجاد محيطي بهتر، مساعد تر، سال متر، آسان تر، مؤثر تر و دلپذير تر براي كليه ساكنان يك شهر باشد. مديريت شهري، بايد در پاسخ دادن و غلبه بر محدوديت ها و مسائل شهري به بهترين شکل عمل نمايد.
آسیب های عدم توجه به مدیریت شهری:
کم توجهی به مدیریت شهری موجب شده، شاخص ها و استانداردهای شهری در همه شهرها در یک سطح منطقی قرار نگیرند و فاصله توسعه یافتگی بین شهرهای کشور معنادار باشد. به همین دلیل رشد مهاجرت از شهرهای کوچک به شهرهای بزرگتر افزایش یافته و در شهرهای بزرگتر با انباشت و انفجار جمعیت و معضل جدی حاشیه نشینی مواجهیم.
بنابراین با یک بررسی ابتدائی مشخص می شود که تغییر و تحولات رویکردی و مدیریتی در شهرها و حتی روستاها برای مردم و شهروندان بسیار ملموس تر و محسوس تر از بسیاری تغییرات مدیریت دولتی است

شهر کرج

شهر کرج مرکز استان البرز است که در 36 کیلومتری غرب تهران و در کرانه ی غربی رود کرج واقع شده است. این شهر با قدمتی دیرینه و با جمعیتی انبوه در دامنه ی جنوبی البرز جای دارد. نام کرج از اصطلاح کراج گرفته شده که به معنی خبررسانی با روشن کردن آتش می باشد. کرج در گذشته یک روستای ییلاقی خوش آب و هوا بوده و به دلیل داشتن مناظری زیبا و طبیعی بکر شهرت خاصی داشته است. این شهر مسیر ارتباطی بین استان های تهران، ترکیه و آذربایجان می باشد و از این نظر اهمیت بالایی دارد. کرج از شهرهای مرکزی و کوهپایه ای است و به عنوان چهارمین شهر پر جمعیت ایران شناخته شده است. موقعیت ارتباطی و نزدیکی به پایتخت و نیز ظرفیت های اقلیمی مهاجران زیادی را به این شهر جذب کرده است. به گونه ای که کرج را اولین شهر مهاجرپذیر ایران می دانند. این شهر دارای ترکیب جمعیتی گوناگونی نظیر کرد، لر، فارس، عرب، شمالی ها و جنوبی ها است که منجر به ایجاد آداب و رسوم مختلفی در شهر شده است. به گفته ی حوزه ی فرمانداری کرج در این شهر بیش از 100 اثر فرهنگی ، تاریخی و طبیعی شناسایی شده است. از جمله آن ها می توان به کاخ مروارید( شمس)، روستای تاریخی آتشگاه، کاروانسرای شاه عباسی، پل تاریخی کرج، امامزاده طاهر، آتشکده ی تخت سلیمان، کاخ سلیمانیه اشاره کرد. این شهرهم چنین دارای جاذبه های طبیعی نظیر جاده چالوس- کرج، باغ سیب مهر شهر کرج، مجموعه سد امیر کبیر، پیست اسکی خور، پیست موتور کراس حصارک می باشد. پیست اسکی دیزین که مهم ترین و اولین پیست اسکی کشور است در این شهر واقع شده است. علاوه بر این 170 پارک و بوستان نظیر پارک جهان نما، پارک چمران، تندرستی، ایران زمین، باغ خانواده، تنیس وهامون در این شهر وجود دارد. در مجموع کرج با داشتن موقعیت ارتباطی مناسب، نزدیکی به پایتخت و وجود آثار تاریخی و طبیعی توانمندی بالایی در جذب گردشگر دارد. لازم به ذکر است این شهر دارای امکانات اقامتی مناسبی برای مسافران می باشد. از جمله مهم ترین آن ها مجتمع هتل جهانگردی دیزین است که در بین کوه های البرز واقع شده است.

مشکلات شهر کرج

تغيير كاربري زمين هاي كشاورزي و تخريب فضاي سبز .
استفاده غير كاراي زمين در اثر ساخت و سازهاي پراكنده .
ازدحام ترافيك و عدم كشش شبكه هاي زيربنايي .
از دست رفتن هويت و ويژگي هاي اجتماعات محلي .
آلودگي هوا . آب و خاك و تخريب حوضه آب خيز .
از بين رفتن چشم اندازهاي طبيعي و حيات وحش .
پايين آمدن كيفيت زندگي و كمبود عرضه مسكن در استطاعت شهروندان .
افزايش سهم جمعيت و فعاليت منطقه نسبت به كلان شهر .
ازدياد فقر و تقسيمات دو سطحي ( فقر و غنا ) درون منطقه كلان شهري .
در شهرك پيشاهنگي بافت فيزيكي باغات و مزارع به نفع ساخت و ساز فاقد ضابطه و بي رويه در حال از دست رفتن مي باشد . اين حالت در ضلع غربي حسين آباد و آق تپه نيز به شدت مشاهده مي گردد . در ضلع جنوب غربي شهر وجود كاخ شمس و باغ شهر موجود در گذشته تا حدودي مانع از گسترش شهر گرديده است ، هر چند اين فضاها طي ساليان اخير طعمه ساخت و ساز غيرمجاز واقع شده است . محدوده منطقه سه و ده و دو نيز كه در شرق و جنوب شرق شهر كرج واقع شده اند در مسير گسترش

اصلی ترین مشکل محلات کرج، کمبود سرانه های خدماتی است

شهردار کرج عمده ترین مشکل محلات کرج را نبود سرانه های خدماتی عنوان کرد و از اراده مجموعه مدیریت شهری برای رفع نیازهای خدماتی شهروندان خبر داد.
با توجه به اینکه محلات بستر توسعه شهر هستند، شهرداري با رويکرد توسعه خدمات در محلات محروم و کم برخوردار انجام خدمت رسانی می کند.
فعالیت شهرداری در دوره جدید با بازدید از مناطق محروم و شناسایی نیازهای ساکنان آغاز شده است.
شهردار کرج ادامه داد: طبق مطالعات صورت گرفته در هر محله و ناحیه باید به ازای هر نفر، 20 متر مربع سرانه هفت گانه اختصاص یابد و تحقق این مهم در دستور کار شهرداری قرار گرفته است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *